برای عضویت در خبرنامه وبلاگ ایمیل خود را وارد کنید:



جستجوی وب جستجوی وبلاگ


چرا ترک ها خود را آذری نمی دانند؟!

همیشه در مباحثاتی که بین برخی از دوستان مدافع حقوق قومیت ترک پیش می آمد یا در مطالبی که از طرف اینگونه دوستان می خواندم، این سوال برایم پیش می آمد که چرا آنها با خطاب کردن اقوام ترک با نام "آذری زبان" به شدت مخالف اند و خود را "تورک" می نامند؟؟؟ به دنبال یک سری تحقیقات و مطالعه در این مورد بالاخره دلیل این امر را پیدا کردم که در ادامه به توضیح آن خواهم پرداخت.

واژه "آذری" بعد از سقوط سلسله قاجار، که نقطه ی گسستی برای حکومت هزار ساله ترک ها بر ایران بود، و از زمان به روی کار آمدن رضاخان و تصمیم او بر یکدست سازی فرهنگی ایران و به تبع آن یکسان سازی مهمترین عامل فرهنگی یعنی زبان مردم، در جامعه بوجود آمد که در ذیل بیشتر توضیح داده خواهد شد. در راستای یکسان کردن زبان مردم، تصمیم بر سرکوب کردن زبان های دیگر از جمله زبان ترکی گرفته شد.

در راستای این اعمال، نظریه هایی مطرح می شد که گاه در تضاد آشکار با حقوق بشر بود از جمله نظریه جواد شیخ الاسلامی، یکی از اعضای شورای تولیت بنیاد افشار، که به شرح زیر می باشد:
جواد شیخ الاسلامی تئوری جدا کردن اجباری نوزادان شیر خوار آذربایجانی و نوزادان دیگر مناطق ترک ایران از مادرانشان و نگه داری آنها در شیرخوارگاه های مخصوص که تا هفت سالگی تماس و ارتباطی با والدینشان نداشته و کلامی از زبان آنها نشنیده باشند را تقدیم شاه و همفکران خود کرد. تکرار و پیگیری این تفکر از طرف وی، بعد از انقلاب اسلامی همچنان ادامه داشته است. (زبان فارسی در آذربایجان،ص 445 / مجله آینده سال هفتم 1360 شماره های سوم و چهارم)

احمد کسروی، که خود ترک بود با توجه به تحقیقاتی که انجام داد و با حمایت و پشتیبانی رضاخان به نتایجی بر علیه قوم ترک رسید و نیز به مقابله با اسلام و امام دوازدهم نیز پرداخت و سرانجام نظریه "زبان آذری" را مطرح کرد.

کسروی وقتی با اهالی چهار روستای هرزند و گلین قیه در اطراف مرند و حسنو در قره داغ و تات نشین های اطراف خلخال روبرو شد و از زبان آنها پرسید، آنها نام زبان خود را هرزندی، تالشی و تاتی نامیدند ولی کسروی با اصرار آنها را آذری نامید. در واقع با اینکه این زبان ها تفاوت های بسیاری با هم داشتند اما کسروی نام آذری از نوع زبان های پهلوی را بر آنها نهاد.

سپس کسروی با استناد به این نظریه زبان شناسی که روستائیان خالص ترین و دست نخورده ترین زبان را دارند و زبان آنها زبان اصلی و بومی منطقه است، وجود این چهار روستا را دلیلی بر غیر ترکی یا به اصطلاح آذری بودن زبان بومی مردم آذربایجان دانست، غافل از اینکه اگر مردم این چهار روستا به زبان غیر ترکی صحبت می کنند مردم هزاران روستا و در واقع مردم تمام روستاهای آذربایجان جر این چهار روستا به زبان ترکی صحبت می کنند و لذا بومی بودن زبان ترکی در آذربایجان بسیار مستدل تر است.

از طرف دیگر اگر دلایل کسروی را به تمام ایران تعمیم دهیم در اینصورت می توان ادعا کرد که 90 درصد مردم ایران ترک هستند و زبان اصلی و بومی ساکن در استان های مختلف کشور نیز در اصل ترکی بوده است، چرا که کمتر استانی را در کشور می توان یافت که در آن چند روستای ترک نباشد. برای تحقیق در مورد شهرها و روستاهای ترک ایران می توانید به کتاب چهار جلدی "فرهنگ جغرافیای ملی ترکان ایران زمین" که بر اساس مجموعه ده جلدی "فرهنگ جغرافیای ایران" نوشته دکتر پناهیان از انتشارات ارتش در سال 51 در خارج از کشور به چاپ رسیده است، مراجعه کنید. همچنین به اقرار خود کسروی، هیج اثر مکتوبی به زبان آذری در دست نیست و به این لحاظ نمی توان چندان له آن اعتماد کرد.

به هر حال به علت همین بدعت غلط، تفاوت بسیاری بین ترک بودن و آذری بودن وجود دارد و در واقع آذری بودن چندان اصالت و قرابتی با ترک ها ندارد. البته بنده در این چند مطلب کوتاه تنها به طرح مسئله و پاسخی خلاصه و ناقص پرداختم که شاید به همین دلیل نتوانسته باشد مطلب را بطور کامل تبیین نماید و بنابراین پبشنهاد می کنم که برای مطالعه همه جانبه مطلب و نیز آگاهی از بسیاری نکات جالب دیگر کتاب "زبان ترکی و موقعیت گذشته و کنونی آن در ایران" نوشته حسن راشدی را حتما بخوانید به خصوص ترک زبانان. می توانید این کتاب را از لینک زیر دانلود کنید.
http://www.ocaq.net/kitab/zabane%20turki-www.ocaq.net.pdf

در آخر باید گفت که یکی از خواسته های اصلی فعالین قومیتی این است که هر قومی قادر به تحصیل زبان مادری خود باشد و نیز رسمیت یافتن زبان های مختلف قومیتی به نسبت جمعیت هر قومی در یک کشور، همانطور که در کشورهای زیادی چندین زبان رسمی وجود دارد از جمله سوئیس با سه زبان رسمی، کانادا با دو زبان رسمی، بلژیک با سه زبان، سنگاپور با چهار زبان و .....


لینک ثابت | |
نوشته: FRH ساعت 3:25 PM تاریخ: Monday, December 11, 2006



استفاده از مطالب این سایت تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.Copyright © 2005-2006
Design by: FRHweb