برای عضویت در خبرنامه وبلاگ ایمیل خود را وارد کنید:



جستجوی وب جستجوی وبلاگ


سفرهای استانی هیئت دولت از دیدگاه فلسفی

می دانید که در هفته دولت قرار داریم. به نظر شما چه باید در این باب بگوئیم؟
من در این مجال می خواهم در مورد سفرهای استانی هیئت دولت صحبت کنم. اما اشتباه نکنید! از زاویه ای جدید در مورد این سفرها نگاهی می اندازم که گمان نمی کنم تا به حال از این دید مورد نقد قرار گرفته باشد.

می دانید که در فلسفه، سوفسطائیان از متقدمین محسوب می شوند و در فن سخنوری بسیار زبردست بوده اند و با استفاده از همین توانائی در فن سخنوری بسیاری از فلایفه را مغلوب کرده و بر آنها فائق می آمدند. در واقع واژه سفسطه به معنای مغالطه کردن هم از نام آنها یعنی سوفیست ها یا سوفسطائیان به عاریت گرفته شده است.

پروتاگوراس – یکی از سوفسطائیان معروف - اعتقاد جالبی داشت مبنی بر اینکه شناسائی حقیقی همان شناختی است که ما با حواس خود بدست می آوریم بنابراین آنچه حواس هر کسی گواهی می دهد برای او عین حقیقت است و نتیجه می گیرد که حقیقت نسبی است و هیچ دانش پایدار و مطلقی وجود ندارد.

در مقابل فیلسوفانی مانند سقراط و افلاطون و دیگران، عقیده او را نفی کرده و عقیده دارند که حقیقت چیزی جدای از حواس آدمی است و آن را خطا پذیر و ناپایدار معرفی می کنند و میزانی به نام عقل را برای دستیابی به شناخت حقیقت و شناسائی معرفی می کنند که البته حواس آدمی مانند دیدن و شنیدن و امثالها به کمک این عقل آمده و او را در شناسائی حقیقت همراهی می کنند.

خوب حال با توجه به این دو دیدگاه فلسفی، به موضوع مورد بررسی یعنی سفرهای هیئت دولت بازمی گردیم.

وقتی از خود رئیس جمهور و وزرا و همراهان او در مورد هدف و لزوم این سفرها سوال می شود، بیشترین و مورد تاکیدترین مطلبی که ذکر می شود، از نزدیک آشنا شدن هیئت دولت با مشکلات هر شهر و استان، لمس کردن و حس کردن مشکلات مردم، در تماس رو در رو و نفس به نفس و حسی و درکی بودن با ملت و مانند آن ذکر می شود.

حال به قسمت اول عرائض بنده در مورد سوفسطائیان نظری بیفکنید و ببینید که آیا تشابهی بین نظرات آنها و نظرات هیئت دولت در مورد اهداف سفر وجود دارد یا نه؟

می بینید که هر دو از چیزی به عنوان شناسائی حسی و لمسی سخن به میا می آورند. البته در مورد هیئت دولت، مراد شناسائی حسی مشکلات مردم است. پس مشاهده می کنید که دولت عزیز ما، به نوعی مرید فلسفه سوفسطائی است حال آنکه به نظر خود آنان قطعا در مکتب اسلامی و اصولگرائی نباید چنین دریافت حسی جائی داشته باشد.

هیئت دولت نباید به عنوان چشم و گوش و دست و پا و این چیزها عمل کند. هیئت دولت در حکم مغز و عقل بدنه اجرائی کشور است و باید همان کار را انجام دهد که عقل و مغز انسان انجام می دهد. مغز انسان برای تشخیص گرم یا سرد بودن چیزی، خود عمل نمی کند بلکه از حسی به نام لامسه بهره برده و از داده های آن برای تحلیل و تعقل در این زمینه استفاده می کند و با استفاده از نتایج آن به شناخت و معرفتی عقلانی دست یافته و سپس دستور واکنش های لازم را می دهد.

هیئت دولت برای شناخت و معرفت در مورد مشکلات جاری مردم نیازی به سفرهای حسی ندارد. آنچه امروز برای هیئت دولت از نان شب هم واجب تر است، عقلانیت است. عقلانیتی که بتواند بر پایه داده های رسیده از حواس خود، به خوبی بیندیشد و تصمیم بگیرد و بدنه اجتماع را مدیریت کند. عقلانیتی که متاسفانه با حس خطا پذیر اشتباه گرفته شده و خطا های ناشی از این اعمال حسی و غیر علمی و غیر عقلانی تاوان سنگینی در بر خواهد داشت.

پس آقایان هیئت دولت، برای شناسائی مشکلات مردمی تنها کافی است در همان جای خود بندیشید و به عقل خود رجوع کنید. و این همان فلسفه دومی است که ابتدا به آن اشاره کردم.

عاقل باشید، همین و بس.


لینک ثابت | |
نوشته: FRH ساعت 1:40 PM تاریخ: Friday, August 25, 2006



استفاده از مطالب این سایت تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.Copyright © 2005-2006
Design by: FRHweb