برای عضویت در خبرنامه وبلاگ ایمیل خود را وارد کنید:



جستجوی وب جستجوی وبلاگ


رصد آسمان شب


دیشب یکی از دوستان زنگ زد و خبر داد که "امشب بچه ها برنامه رصد دارند". خلاصه من هم که همیشه از این برنامه ها استقبال می کنم با اینکه شدیدا کار داشتم بدون هیچ تعللی قبول کردم و گفتم الان میام. خلاصه از ساعت 8 شب تا خود صبح بیدار بودیم و جرم های مختلف رو رصد می کردیم.

واقعا جای خیلی از دوستان خالی بود. اصولا اینکه نگاه انسان، حتی برای چند ساعت، رو به آسمان باشد و از زمین برچیده شود، او را سبکبال تر خواهد کرد. خیره شدن در ستارگانی که اگر خوب فکر کنی، می بینی برای تو می درخشند. از کجا معلوم، شاید عده ی دیگری هم در آن ستاره ها نشستند و سیاره ما را رصد می کنند. بله، زمین را.

هر چه رصد کردیم از یافتن محل دقیق M9 عاجز شدیم و آخر سر هم نشد که نشد. از شانس ما با اینکه بارش شهابی خاصی وجود نداشت اما همچین خالی هم نبود. در ضمن یکی از ماهواره های موجود در مدار زمین را هم دیدیم که با سرعت ملایمی در حرکت بود اما ندونستیم کدوم ماهواره بود.البته آسمان شب زنجان از لحاظ رصدی چندان مناسب نیست و آلودگی نوری زیادی وجود دارد و به اصطلاح، آسمان شب زنجان به تاریکی جاهایی مثل قم و کرمان و مناطق کویری نیست.

یکی از بچه ها هم بود که همین امسال تو المپیاد نجوم دراومده بود و قراره که برای مسابقات جهانی به هند اعزام بشه. یه عده از بچه های 13 ، 15 ساله هم بودند که خیلی به نجوم علاقه نشون می دادند و اطلاعات خوبی هم داشتند و از دیدن اونا و شور و شوقشون لذت می بردم. من البته چون شدیدا خسته بودم تا صبح نتونستم بیدار بمونم. چند سال پیش یادم میاد که خیلی کار می کردم اما متاسفانه نشد ادامه بدم.


لینک ثابت | |
نوشته: FRH ساعت 12:15 PM تاریخ: Friday, July 28, 2006



استفاده از مطالب این سایت تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.Copyright © 2005-2006
Design by: FRHweb