برای عضویت در خبرنامه وبلاگ ایمیل خود را وارد کنید:



جستجوی وب جستجوی وبلاگ


فلسفه سیزده بدر

خوب بالاخره سیزده بدر هم از راه رسید. نمی دونم امسال عید خیلی زود گذشت و برای من خیلی مفید نبود. الان ساعت 10 صبحه و ما فعلا ماندیم سیزده خود را کجا بدر کنیم؟؟؟ ولی خوب قبل از رفتن اجازه بدید فلسفه سیزده بدر را که همین ترم از یکی از اساتید شنیدم به شما هم بگم.

یکی از امیال قوی ای که در وجود هر انسانی از همان ابتدای خلقت تاکنون وجود داشته است میل جاودانگی است و انسان همواره به دنبال راهی برای دستیابی به این هدف بوده است. اما یکی از موانع این هدف مسئله زمان بوده و هست. چرا که انسان هیچگاه نتوانسته زمان را که از عوامل عدم جاودانگی است کنترل کرده و در نهایت متوقف نماید. زمان همیشه به صورت خطی رو به جلو حرکت کرده و هیچ انسانی نتوانسته آن را متوقف کند. لذا انسان به این فکر افتاد که به جای سعی بر متوقف کردن آن، زمان را تکرار پذیر کند. یعنی آن را از حالت خطی به صورت دوری و مداری درآورد. بنابراین زمان را به دوره هایی مانند روز، هفته، ماه، سال و امثال آن تقسیم کرد. ایرانیان باستان معتقد بودند هر سال زمان از ابتدا تکرار می شود و اصلا حالت خطی را ندارد. و در آغاز هر سال جدید به ازا و به شکرانه هر ماه سال قبل یک روز را در نظر می گرفتند و معتقد بودند که در این روزها تمام مردگان و گذشتگان دوباره به این دنیا برمی گردند. و در واقع فلسفه سیزده بدر از این اعتقاد سرچشمه می گیرد که آنها بر این باور بودند که این مردگان بعد از دوازده روز، در روز سیزدهم باید برگردند و ما با رفتن به سیزده بدر در واقع به بدرقه آنها می رویم.

امیدوارم حتما این مطلب رو بخونید و ریشه این اعتقاد اجداد ما را بدونید. در ضمن از اونجایی که زمان با رسیدن سال جدید لباس خود را نو کرد من هم از اونجایی که خودم هم از این قالب دیگه خسته شدم تصمیم دارم به زودی قالب جدیدی واسه وبلاگ طراحی کنم و دو تا وبلاگ حرف های رسمی و خودمونی رو هم از هم جدا کنم.


لینک ثابت | |
نوشته: FRH ساعت 10:54 PM تاریخ: Saturday, April 01, 2006



استفاده از مطالب این سایت تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.Copyright © 2005-2006
Design by: FRHweb